Média a my

Bezpečnost je velké a stále aktuální téma!

Rok co rok se skloňuje otázka bezpečnosti u firem a uživatelů, vzdělanost partnerů a nové možnosti a příležitosti. Co
letos? Jaký byl vlastně rok 2015, co nás čeká v tom letošním, jaké největší hrozby zasáhly zákazníky, které události
hýbaly trhem? Na tyto a mnohé další otázky společně u kulatého stolu diskutovali Patrick Müller (Sophos), Daniel Šafář (Check Point), Jindřich Koch (Kaspersky Lab), Petr Špringl (Flowmon Networks) a Tomáš Bárta (Veracomp).

Hrozby minulého roku

Patrick Müller (Sophos): Nebude asi překvapením,když za vrcholnou hrozbu minulého roku označím Ransomware – šifrování harddisků a následné požadování výpalného za přístup k datům. Tentonegativní fenomén nás přiměl k akvizici holandskéspolečnosti SurfRight, která se zaměřovalana vyhledávání a odstraňování Ransomwaru.Tuto technologii nyní zabudováváme do našichend-point řešení. Další hrozbou jsou podle měphishingové útoky, které se poslední dobou stávajíčím dál sofistikovanějšími. Obranou je důsledná anti-spamová ochrana. Stále je také třeba mít sena pozoru před podvodnými e-shopy.

Jindřich Koch (Kaspersky): Ransomware a jeho rozšíření nás přimělo k vývoji a patentování mnoha nových technologií a dnes se můžeme hrdě pochlubit,že našich 400 milionů zákazníků nemělo se zašifrovanými daty problém. Snažíme se vyvíjetsi všechny nástroje sami a nejdeme cestou akvizicí, což je cesta, která se zatím vyplácí. Stále seale setkáváme s tím, jak uživatelé podceňují bezpečnost mobilních zařízení, kdy mohou uniknout potenciálně i ta nejcitlivější data – vždyť mobilmáme často napojený na firemní účty a to je bez zabezpečení velmi riskantní.

Daniel Šafář (Check Point): Neřeknu nic jinéhonež Ransomware – nárůst byl obrovský a pokračujei v tomto roce. Co dále trvá je problém malwaru,o kterém se jen mluví o trochu méně. Přitom jeho sofistikovanost má rostoucí tendenci!

Petr Špringl (Flowmon Networks): V tomto bodě asi bude panovat shoda napříč, protože i my jsme zaznamenali mnoho případů Ransomwaru. Dotklo se to i řady našich zákazníků a je to skutečně velmi nepříjemné. Chtěl bych ale zmínit jinou varovnou věc: Dostupnost nástrojů pro provedení hackerskýchútoků stoupá! Dokonce si můžete hackerai objednat – stačí jen kreditní karta. Je to ideální způsob jak zatopit konkurenci…

Tomáš Bárta (Veracomp): Média jim nevěnovala tolik pozornosti, ale stále tu jsou a objevují se –DDoS útoky! Dochází k zintenzivnění a do konceroku o nich ještě uslyšíme. Navážu na poslední Petrovu myšlenku, když si dovolím predikovat, že dojde k prudkému růstu průmyslových útoků.

Jak úspěšní byli výrobci

Jindřich Koch (Kaspersky): Když porovnáme loňský a letošní rok, pak hovoříme o nárůstu v řádech desítek procent, a to jak v segmentu korporátních zákazníků, tak SMB a domácností. Nejvíce roste zabezpečení mobilních zařízení, naopak upadá SOHO segment, protože se prodává méně počítačů. Růst měříme jak obratově, tak počtem licencí. Pevně věříme, že růst zachováme i pro příští rok.

Petr Špringl (Flowmon Networks): Loňský rok byl skutečně velmi úspěšný, nárůst obratu činil kolem 50 %, což bylo vysoce nad plán a ocitli jsme setak potřetí za sebou v Deloite žebříčku nejrychle ji rostoucích technologických firem ve střední a východní Evropě.

Daniel Šafář (Check Point): Daří se nám dvojciferně růst a etablovali jsme se jako tradiční značka. Na českém trhu už jsme přibližně 15 let a daří se nám stále růst v dobrém tempu. Neměříme počty licencí, ale zajímá nás růstové číslo. Minulý rok byl úspěšný a letošní má našlápnu tok tomu, aby jej překonal. Vnímám totiž velké oživenína trhu.

Patrick Müller (Sophos): Podařilo se nám zdvojnásobit obrat a poptávka po našich produktech byla jednoduše obrovská. Přitom stále chápeme český trh jako nový, protože jsme zde dlouho neměli přímé zastoupení. Roste i „renewal rate“našich produktů. Výhled do budoucnosti je tudíž velmi pozitivní.

Tomáš Bárta (Veracomp): Trh s bezpečnostírostl a dařilo se tudíž i nám – došlo k výraznému rozšíření našeho Fortinet týmu a daří se nám tak ještě lépe plnit očekávání výrobce. Bezpečnost je velké téma a výrobci se hodně věnují tomu, aby o nich bylo slyšet, tudíž trh ještě poroste.

Kdo táhnul trh

Daniel Šafář (Check Point): Přemýšlel jsem při pohledu na okruh témat k diskusi dlouho o tom, který segment bych z našeho označil jako tahouna, ale nedokážu to. Není segment trhu, který by dominoval, poptávka po bezpečnostních řešeních přichází ze všech stran: Státní správa pokračuje v nákupech z minulého roku, finanční segmentje stabilní zákazník… Trh je z našeho pohledu vybalancovaný.

Jindřich Koch (Kaspersky): Vidím to velmi podobně – včetně dlouhého přemýšlení. Ani my nedokážeme přesně určit tahouna trhu – i když půjdeme hodně do hloubky. Velmi mě potěšilo, že firmy začaly hodně investovat do nových technologií.

Patrick Müller (Sophos): Naším cílem je „Security made simple“, což znamená, že cílíme na firmy, které nemají bezpečnostní odborníky a potřebují řešení, které je velmi snadno nasaditelné a konfigurovatelné. Ale umíme i vetší zákazníky a zaznamenali jsme poptávky nejen z SMB, ale i z veřejné sféry a enterprise.

Petr Špringl (Flowmon Networks): Trh zažívá velké oživení a rostli jsme napříč segmenty. Nic méně nás potěšilo, že se to projevilo tak, že vzrostl prodej vyšších řad našich produktů.

Tomáš Bárta (Veracomp): V souvislosti s oživením se mění situace na trhu a enterprise řešenía produkty se posouvají i do nižších segmentů. Mění se i myšlení manažerů firem, kteří začínají bezpečnost vnímat přece jen trochu jinak. Je docela klidně možné, že si na základě zkušeností z firmy pořídí bezpečnostní řešení i do domácnosti. Dnešní domácnost je totiž plná drahé elektroniky, která spolu navzájem komunikuje, nebo je alespoň připojená do sítě… Tohle je ale hudba budoucnosti, zatím se s Fortinetem soustředí mena tradiční segmenty, jako jsou SMB a enterprise a chceme se dostat i k menším zákazníkům, kteří nás ještě nevnímají jako dostupné řešení.

Jindřich Koch (Kaspersky): Zabezpečení domácnosti skýtá do budoucna velkou výzvu a nový zajímavý segment. Dnes totiž platí, že si uživatel myslí, že je chráněný, pokud má antivirus zadarmo –to mu stačí. Není to nic jiného než placebo efekt!20

Cena dat

Tomáš Bárta (Veracomp): Na jedné prezentaci jsem viděl poznámku „IoT = Internet of Things“a hned na následujícím slajdu bylo „IoT = Internet of threads.“ Něco na tom bude, zkuste si schválně spočítat, kolik máte doma propojených zařízení a cose může stát, když budete pod útokem.

Patrick Müller (Sophos): Jsou dvě skupiny lidí –ti, kteří si svých dat cení, a ti kteří to tak nemají. A od toho se odvíjí přístup k bezpečnosti u domácnostíi firem. Setkal jsem se s případemprávní kanceláře, která pracuje s velmi citlivými daty, ale zabezpečení je na nízké úrovni – nezajímáje. Zákon o kybernetické bezpečnosti trochu zvedá povědomí o potřebě bezpečnosti – zaplať pánbůh za to!

Daniel Šafář (Check Point): Je i třetí skupina lidí nebo firem – ty nevědí, jak svá data ocenita nechápou tuto problematiku. Jména zákazníků či zaměstnanců nepovažují za citlivé či důležité informace. Je to pro ně jen nástroj podnikání, když to pře ženu, tak bych to přirovnal k soustruhu.

Tomáš Bárta (Veracomp): Dlouhodobě se o tuto problematiku zajímám a přijde mi, že na vině je malá osvěta u firem. Výrobci a distributoři prosí partnery, aby zákazníky poučili, ale stále jsou tací, kteří nějaké vysvětlování neřeší a jen prodávají „krabice“. A jsou i zákazníci, kteří si v souvislosti právě se zákonem o kybernetické bezpečnosti prostě pořídí řešení, mají splněno a víc se nezajímají. To je špatně a je potřeba s takovým zákazníkem pracovat lépe.

Patrick Müller (Sophos): Je štěstí, že média stále více publikují články o současných hrozbách, takže povědomí o nich roste.

Tomáš Bárta (Veracomp): Už jsme o tom mluvili –návod, jak něco hacknout, je dnes veřejně dostupný, stačí si jej najít na Googlu. Tohle je potřeba medializovat nebo ale spoň ukázat zákazníkovi.

Patrick Müller (Sophos): Ano, hacking už dnesnení elitní disciplína – nástroje jsou dostupné, návody taky – proč to nezkusit?

Rizika starších operačníchsystémů

Jindřich Koch (Kaspersky): Spousta zákazníků má ještě Windows XP, ale my věříme našim technologiím. Jsou stále zákazníci využívající software, který pod novými Windows prostě nespustíte. Logicky se tak brání přechodu. Ale jak jsem říkal, našim technologiím věříme a podpora starších systémů bude trvat minimálně do roku 2018. Naše filosofie totiž říká, že bezpečnostní technologie musí být dostupné pro všechny systémy – i ty starší!

Patrick Müller (Sophos): Lidé neradi mění –zvláště pokud nemusí. My sice k přechodu na novější systém své zákazníky přímo nenutíme, ale vřele jim to doporučujeme s tím, že zdůrazňujeme možná rizika, díry v zabezpečení, které již nebudou opraveny a další. Rád to přirovnávám k tomu, že odcházím z domu, zavřu okna, ale nechám odemčené hlavní dveře.

Petr Špringl (Flowmon Networks): Pro řadu firem nejde v záležitosti přechodu o peníze, nýbrž o práci s tím spojenou. Pokud mají desítky počítačů s Windows XP, pak je pochopitelné, že se do toho nikomu moc nechce.

Tomáš Bárta (Veracomp): Pokud něco funguje a je s tím spojena řada dalších na to navázaných programů či technologií, pak máme s přechodem problém. U řady organizací se plán na upgrade na nový systém vyšplhal z časového hlediska na rok nebo dokonce rok a půl. To z praktického hlediska znamenalo , že jakmile firma přešla z jednoho operačního systému na druhý, za rohem už číhal třetí. S nástupem Windows 10 by měl tento problém konečně odpadnout a my se těšíme na finálnía kontinuálně podporovaný a inovovaný systém.

Windows 10 bezpečnější (?)

Daniel Šafář (Check Point): Nejsem odborníkna tento operační systém, proto se pustím trochu na tenký led, nic méně od kolegů vím, že panuje pochybnost nad zabezpečením informací, které Microsoft získává od uživatelů – poloha, chování… Věci určené k optimalizaci systému. My, uživatelé, bychom se také měli sami ptát, kam tyto informace směřují, komu a k čemu budou.

Petr Špringl (Flowmon Networks): První věc, kterou jsem při přechodu na Windows 10 udělal, bylo, že jsem všechna tato hlášení vypnul. Ale stejně nemám jistotu, že mě systém nesleduje tajně.

Tomáš Bárta (Veracomp): Bezpečnostní revoluce se dle mého nekoná.

Zásadní události na trhu

Daniel Šafář (Check Point): České hospodářství procházelo příznivým obdobím, takže tržní podmínky byly příznivé. Velmi dobře pracují výrobci i distributoři, prodeje bezpečnostních řešení narostly i díky medializaci některých případů. Podmínky pro úspěch tu tedy bylya jsou.

Patrick Müller (Sophos): Nejzásadnější byly právě sofistikované hrozby jako Ransomware, které táhly byznys. Zásadně totiž zvedly povědomío tom, že je potřeba se lépe zabezpečit.

Petr Špringl (Flowmon Networks): Ovlivnil nás kurz dolaru, který nám sice na jednu stranu zdražuje vstupní komponenty, ale na stranu druhou – pomáhá nám s exportem.

Tomáš Bárta (Veracomp): Kurzy nás ovlivnily jako distributora negativně. Ale nezabránilo to růstu, což je pozitivní.

Jindřich Koch (Kaspersky): Udržujeme stabilní ceny, a pokud je pro nás kurz negativní, vykrýváme to z naší marže.

Česko, Slovensko, svět

Patrick Müller (Sophos): Rosteme podstatně rychleji v Česku než na Slovensku – důvodemje, že na Slovensku stále nemáme přímého distributoraa pracujeme na tom, abychom to napravili, protože tam vidíme obrovský potenciála hlad po našich produktech. Rozdíl oproti světuje, že příjmy Sophosu jsou z 50 % tvořeny prodeje mend-point řešení a z 50 % je tvoří oblast network security – v Česku je to díky dlouhodobé nepřítomnosti přímého zastoupení jinak: Prodáváme hlavně network security. Jedním z mých osobních cílů je tento stav změnit.

Jindřich Koch (Kaspersky): Procentuálně rosteme v obou zemích, ale v porovnání se světem jsme na tom, co se evangelizace týká, lépe! Náš produkt Kaspersky End-point Security Advancedtvoří 40 % našeho prodeje v B2B segmentu, ale celosvětově dosahuje kolem 10 %.

Daniel Šafář (Check Point): Slovenský trh je malinko jiný, nemáme tam tak velký záběr přes všechny vertikály jako v Česku. Častý problém, se kterým se tam setkáváme, je, že na Slovenskunemají lokální rozhodovací pravomoc. Když srovnám naše země a svět, tak se skladbou produktů nelišíme, pouze množstvím.

Petr Špringl (Flowmon Networks): Protože jsme na Slovensku začali s byznysem o něco později, daří se nám nyní výrazně rychleji růst. Vyhlídky jsou nadále pozitivní, ale výrazné rozdíly mezi českýma slovenským trhem nepozoruji – stejně tak se zbytkem Evropy. Spíše jde o specifika jednotlivých trhů – v loňském roce například země Beneluxu hojně poptávaly ochranu proti DDoS útokům.

Tomáš Bárta (Veracomp): Historicky bylo Slovensko vnímáno jako země na nižší úrovni, ale to už neplatí, protože v současnosti už naše čísla hlásí prodeje zhruba 50:50. Historickou příčinu už tady nakousl Patrick – chybějící zastoupení. Jakmile se to napravilo, prodeje okamžitě vzrostly. Skladba produktů je také podobná.

 

Očekávání a vize

Daniel Šafář (Check Point): Naše vize stojí pevně na dvou nohách. Jedna z nich je prevence – zamezení nákazy. Druhá je mobilita – zákazníci o ní hodně mluví, je to velké téma, ale nikdo moc neví, co s tím. Bude to záležitost příštích let. Co se trhu týká, vidím to na dynamické změny a pokračující nárůst oblasti bezpečnosti. Velkou roli hraje i cena, protože bezpečnost nebyla nikdy pro zákazníka tak dostupná, jako teď! Za mnohem méně peněz se vám dostane mnohem větší kvality než před pěti lety.

Petr Špringl (Flowmon Networks): Pro letošek jsme si naplánovali růst na úrovni 20 % a zatím to vypadá na splnění až přeplnění. Gartner také předpovídá, že do roku 2020 poroste trh s bezpečností každoročně o deset procent. Z mého pohledu je tato předpověď pravdivá a uskutečnitelná. Také jsme hodně rozšířili portfolio a zkusili jsme prorazitv nových oblastech. Do budoucna chceme stávající řešení ještě vylepšovat a posunout je dále. Chceme usnadňovat práci uživatelům a co nejvíce jim zjednodušit nástroje a automatizovat činnosti.

Jindřich Koch (Kaspersky): I když neprodáváme napřímo, chceme dál evangelizovat ohledně hrozeb přímo u zákazníků, protože vidíme, že se to vyplácí. Díky této činnosti jsme optimističtí z hlediska vývojetrhu a jsme si jistí, že dále poroste. Mobilita bude téma, zejména pro velké společnosti a korporace.

Patrick Müller (Sophos): Budeme pokračovatv prodeji UTM řešení a budeme pokračovat ve strategických akvizicích, které obohatí naše portfolio o to, co uživatelé momentálně potřebují. Jedna z těch nejzajímavějších akvizicí proběhla v oblasti enterprise mobility managementu – vnímáme, že potřeba bezpečnosti je aktuální napříč platformami. Další zajímavý segment trhu je Wi-Fi, takže nabízíme technologie na ochranu bezdrátových sítí.

Tomáš Bárta (Veracomp): Většina očekávání už padla, na nás všech je, abychom zákazníky přesvědčilik tomu, že naše řešení potřebují a chtějí. Potenciál tu je – a dokonce velký. Nadále chceme nabízet zákazníkovi ucelená řešení, která jsou proněj nejvhodnější. Nejlépe ucelená, ale pokud výrobci v portfoliu kousek skládačky chybí, neměl by partner váhat jej vhodně doplnit. Říkáme proto: „Nedívejte se na značku, chtějte komplexní řešení!“

Doporučení partnerům

Tomáš Bárta (Veracomp): Podporujeme společně s výrobcem partnery u zákazníků – chceme, aby byl partner garantem bezpečnosti a aby se na něj zákazník v otázkách ICT bezpečnosti obrátil vždy jako na prvního. V bezpečnosti je velký potenciála dá se na ní vydělat dost peněz.

Daniel Šafář (Check Point): Když si dnes prolistujete různé analýzy trhu, tak bezpečnost bude vždy patřit mezi top tři témata, která zákazníka nejvíce zajímají, to je dobře. A za posledních pětlet také vnímám na straně partnerů obrovský odborný skok kupředu – dříve to byli prodejci, dnes to jsou architekti a designéři řešení. Je to dáno tím, že pochopili, že bezpečnost je zajímavá oblast.

Patrick Müller (Sophos): Je důležité, aby se partneři stali důvěryhodnými poradci a prosadili se tak u zákazníka. Je ale také důležité, aby byli flexibilní a reagovali na aktuální potřeby, které zákazníci mají. Tolikrát zmiňovaná oblast mobilní bezpečnosti je právě tou, kde by se partneři mohli výrazně zlepšit. V čem je velká příležitost,to jsou služby a správa.

Petr Špringl (Flowmon Networks): Přidám se s doporučením – věnujte se zákazníkůmi po prodeji řešení! Často se totiž setkáváme s tím, že zákazník využívá jen zlomek možností svého řešení. Tady by měl nastoupit partnera jeho dodatečné služby – správa, edukace…

Jindřich Koch (Kaspersky): Bezpečnostní hrozby z druhé části planety mohou být ve zlomcích vteřiny i u nás. Takže proto ukazujeme partnerům, co se reálně děje. Školíme partnery, zákazníky…Sice strašíme, ale zároveň i ukazujeme řešení. Učíme partnery, že na prodávání krabic jsou tu jiní, oni musí dodat řešení. Chceme, aby byl partner bezpečnostním architektem svého zákazníka, naším cílem je bezpečnost jako služba. mezi nejzávažnější hrozby minulého roku patřil jednoznačně Ransomware; platí, že největším nebezpečím je nadále sám uživatel; pozitivní hospodářská situace se projevila i na nákupu bezpečnostních řešení; trh s bezpečností rostl a perspektivně bude růst i nadále; mezi perspektivní oblasti patří zejména oblast mobilní bezpečnosti; v ničem nezaostáváme za světem, český a slovenský trh se k sobě poměry prodejů přibližují; partneři by měli nabízet více služeb a stát sedůvěryhodným poradcem zákazníka; důležité je dodávat ucelená bezpečnostní řešení.

Další články

RSS

Naši partneři o nás