Média a my

Ondřej Šťáhlavský: 100% zabezpečení neexistuje

Na konferenci venované kybernetické bezpecnosti nám poskytl rozhovor Ondrej Štáhlavský, regionální reditel Fortinetu, který narovinu priznává, že neexistuje zpusob, jak se spolehlive ubránit všem kybernetickým hrozbám.

Fortinet je pojem ve světě kybernetické bezpečnosti, můžete nám společnost blíže představit?

Fortinet je společnost, která byla založena v roce 2000 v podstatě za jediným účelem – stát se dominantním hráčem na poli síťové bezpečnosti. Nyní, po 15 letech na trhu, je Fortinet světovou trojkou v bezpečnosti v oblasti sítí a datové bezpečnosti obecně. Pokud to půjde takto dál, tak vše nasvědčuje tomu, že bychom se v roce 2020 mohli stát světovou jedničkou.


Čím se Fortinet liší od ostatních výrobců?

Základ úspěchu Fortinetu tkví v tom, že se,společnost od začátku profilovala jako vedoucí hráč v oblasti inovací a vytyčovala směr, který následovali i další výrobci. Jsme firma, která stavěla bezpečnost od začátku na konsolidaci funkcí v jednom zařízení, což se ukázalo jako správná strategie. Všichni výrobci, kteří ještě v nedávné minulosti propagovali izolovaná řešení, se nakonec přiklonili k trendu konsolidace. Fortinet a jeho vedení dokážou dobře chápat, kterým směrem se trh ubírá, a reagovat na to. Fortinet je technologicky orientovaná firma, přes polovinu zaměstnanců tvoří lidé technicky zaměření – ať už jsou to vývojáři, nebo odborníci pracující v poprodejní a technické podpoře. To se odráží i v množství patentů, které registrujeme, více než 200 jich je uznaných a dalších téměř 160 čeká na schválení, to je nesrovnatelné s kterýmkoliv jiným výrobcem v oblasti bezpečnosti.

 

Vy se často nahlas vyslovujete proti next-gen firewallům, proč?

Já se nevymezuji proti next-gen firewallům jako takovým, ale proti agresivní rétorice a marketingu, který obvykle next-gen firewally obklopuje. Naše strategie prodeje je založena na technicky korektním přístupu. Rozhodně nehodláme přejmout rétoriku opírající se o některé analytické firmy, které tvrdí, že next-gen firewall je tou spásnou cestou pro bezpečnost datových sítí. Samotná koncepce a vize je samozřejmě zajímavá, ale nasazení v praxi je prakticky nemožné, pokud nejde o přesně vymezené a jasně dané sítě například v silových složkách nebo finančních institucích. Pro běžného zákazníka je next-gen firewall v té formě, jak je většinou prezentován
marketingově, nepoužitelný. Na druhou stranu, funkcionalita, kterou je next-gen firewall definován, je pro zabezpečení užitečná, jen koncepce nasazení v reálné praxi je jiná. Nakonec i my označujeme část funkcí našich síťových zařízení jako next-gen firewall.

 

Co jsou podle vás momentálně největší bezpečnostní hrozby?

Pro mě jsou to jednoznačně průmyslové systémy a jejich zranitelnost. Protože když se na to podíváte zblízka: ztráta osobních informací, krádež dat, ztráta technologického know-how, to je samozřejmě pro každou firmu nepříjemné. Ale dnes je potenciálně možné vyhodit do vzduchu turbínu, nechat přehřát jaderný reaktor, zastavit systém řízení vlaků, hrát si se světly na křižovatkách. A dopady takové „jednoduché“ akce mohou být velmi intenzivní. To, že může někdo zneužít systémy řízení průmyslových nebo dohledových aplikací, je podle mě ten nejzávažnější bezpečnostní problém dneška.


Co říkáte na medializaci bezpečnostních incidentů v poslední době? Pomáhá to byznysu?

Samozřejmě se zvýšilo povědomí o bezpečnostních hrozbách, což obecně byznysu pomůže, ale že by byl přímý dopad nějaké konkrétní kauzy na prodej, tak to zjednodušovat nelze. Byznysu pomáhá hlavně zvyšující se výkon ekonomiky, to je zásadní ukazatel. Výrazný vliv také vidím v příchodu kybernetického zákona. Najednou je to téma, o kterém se ve společnosti diskutuje, a lidé chodí na odborné semináře a workshopy. Medializace velkých útoků má samozřejmě svůj podíl na růstu prodejů v bezpečnosti IT, ale určitě ne zásadní. 

 

Myslíte, že mají firmy chuť investovat do bezpečnosti?

Bezpečnost je stále jakousi „popelkou“ – i přes to, že většinou se firmy s nějakou formou napadení setkaly a začínají si uvědomovat, že zanedbání bezpečnosti může mít pro jejich byznys nepříjemné následky. Nastává pozvolný přesun firemní agendy do datových center,mpřichází cloudová řešení, a to samozřejmě firmy nutí o bezpečnosti uvažovat v novém kontextu. Povědomí o hrozbách a bezpečnosti se určitě zvýšilo, ale stále je bezpečnostní řešení u mnoha firem naprosto nedostačující. Ale to je bohužel celosvětový trend, podívejte se na Sony, jedna z největších světových firem a jejich podinvestování bezpečnosti vedlo k miliardovým ztrátám.

 

Jak probíhá spolupráce s Fortinetem?

Fortinet prodává výhradně přes partnerský kanál. Zodpovědnost za dovezení a proclení zařízení do České republiky mají na starosti distributoři, kteří zařízení následně dodávají našim partnerům, ti zajišťují implementaci a prodej koncovým zákazníkům. Není to komoditní prodej – Fortinet má specifická zařízení, která vyžadují odbornou instalaci, pro funkčnost a bezchybnost je nutné, aby bylo nasazení provedeno odborníky s vysokými technickými znalostmi.


Proč byste doporučil prodávat produkty Fortinetu?

Fortinet je na českém trhu jednoznačně nejrychleji rostoucí výrobce. Co se týče důvodu úspěchu, to vychází z bezkonkurenčního poměru mezi cenou, výkonem a úrovní bezpečnosti, kterou lze se zařízením od Fortinetu dosáhnout. My jsme výrazně posunuli cenové hladiny, za které se bezpečnostní řešení nakupuje, a naše konkurence
s tím má velké problémy. Prospěch z toho nemáme jen my, ale hlavně koncový zákazník, ten si naše zařízení může dovolit, aniž by tím neúměrně zatížili svůj rozpočet. Fortinet zařízení jsou úspěšně nasazována ve všech obchodních vertikálách, průmyslu, zdravotnictví, finančních institucích či ve státní správě a jsme jediným výrobcem v oblasti síťové bezpečnosti, který dodává ve všech cenových a výkonových segmentech trhu, počínaje SMB, přes enterprise, datová centra, až po největší telco a carriers. Samozřejmě vděčíme za to hlavně unikátnímu hardwaru, díky počátečním investicím do vývoje nyní nabízíme skvělý výkon a úroveň bezpečnosti a když nám chce v tomto někdo konkurovat, musí většinou nabídnout zařízení vyšší kategorie, ale tím se výrazně zvýší cena, což už může být neúnosné pro rozpočet zákazníka.

Další články

RSS

Naši partneři o nás